.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
توجه ملي به بزرگترين شهر صفوي گيلان

سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گيلان طي پيشنهادي محوطه تاريخي "گزکر" را که در 45 کيلومتري رشت واقع شده براي تشکيل پايگاه پژوهشي به تهران معرفي کرده است. اين محوطه بزرگترين شهر صفوي گيلان محسوب مي‌شود که همچنان زير خاک مدفون است.

"محمد‌حسين مهدي‌پور" رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در اين باره به CHN گفت: «به علت اهميت بسيار محوطه تاريخي گزکر در استان گيلان، طي طرحي پيشنهاد تبديل اين محطوطه تاريخي به پايگاه پژوهشي داده شده است.»

در حال حاضر اين طرح در استان به تصويب رسيده و کليات آن به همراه پرونده‌اي که براي اين موضوع تهيه ديده شده راهي تهران شده است.

"ولي جهاني"، سرپرست کاوش‌هاي باستان شناسي در محوطه تاريخي گزکر در خصوص اهميت اين محوطه تاريخي به CHN گفت: «گزکر مهمترين و بزرگترين شهر صفوي استان گيلان است که تنها بخش‌هاي اندکي از آن روي زمين باقي‌مانده و بيشتر آن اکنون زير زمين مدفون است.»

به گفته وي اين شهر تاريخي 120 هکتار وسعت دارد و عرصه و حريم آن طي گمانه زني هاي باستان شناسي مشخص شده است.

طي گمانه زني سال گذشته در اين محوطه تاريخي، بقاياي حمام قديمي، سه پل خشتي، بازار، خانه هاي مسکوني و حدود 60 چاه آب در اين شهر تاريخي شناسايي شده است.

جهاني در اين باره به CHN گفت: «شواهد باستان شناسي حاکي از رونق شهر در دوره صفوي است و نشان مي‌دهد که جمعيت قابل توجهي در آن ساکن بوده اند. همچنين برخي يافته‌ها از اين محوطه با دوره اسلامي در چين قابل مقايسه است که نشان از تجارت اين شهر با ديگر شهرهاي آسيايي دارد.»

وي افزود: «با تبديل اين محوطه به پايگاه ميراث فرهنگي، پژوهش‌ها، مسير جدي‌تري را دنبال خواهد کرد و به اين ترتيب طي چند سال آينده گزکر به يک سايت مهم باستان شناسي و گردشگري بدل خواهد شد.»


محوطه‌هاي باستاني چون هفت دغنان، گزکر و چندين محوطه تاريخي ديگر از جمله شهرهاي اسلامي استان گيلان هستند که زير خاک مدفون مانده ان


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.21 seconds.